vendredi 6 mai 2016

Filmrecension : Snart 18 (svensk version - version suédoise)

Snart 18,
This is Finland

På Nordiska Veckan (från 21 till 30 mars 2016) i "Svensk huset" i Paris såg jag en finsk film som heter Kohta 18 på finska och SNART 18 på svenska. Det är en film av Maarit Lalli om fem tonåringars liv som snart är arton : Karri pratar om livet med sin mor under en körlektion ; Pete provar att hjälpa sin flickvän som är gravid och vill göra abort ; André tar hand om sin lillebror medan hans mamma inte är hemma ; Akseli åker till sina farföräldrars hus och möter sin far ; och Joni har fått ett sommarjobb och är en riktig « tjejtjusare ». Filmen vann Jussi-filmpriset för bästa film och regi 2012.















Filmens ämne är självständigheten. Alla pojkarna kommer att vara arton år förutom Joni som är den enda som redan är arton år. Alla pojkar är snart myndiga så de börjar sina vuxenliv.

Jag tycker att filmen är en social film som pratar om det riktiga livet och Finlands verklighet. Jag tycker att det är en film som pratar om svårigheter i ungdomen som engelska sociala filmer, This is england (2006) till exempel. SNART 18 påminner mig också om en fransk film heter Fem unga – en komedi om 70-talet (1994) av Cédric Klapisch, som heter Le Péril Jeune på franska, därför att den här filmen handlar om en grupp på fem pojkar som vill göra vad de vill.

I min menig är det två typer av populära nordiska filmer : sociala filmer och thriller som den isländska filmen som heter Jar City (2006) som jag också såg på den Nordiska Veckan. Jag tycker att SNART 18 är en bra film om ansvaret att vara vuxen. Det är roligt och intressant när några av filmens unga män skäller på sina föräldrar därför att de inte beter sig som vuxna. Ungdomarna förklarar till sina föräldrar att de måste vara mer seriösa. På något sätt är dessa fem unga män rädda för att bli vuxna. Tonåren symboliserar oskulden och sorglösheten medan att vara vuxen symboliserar självständigheten och innebär att göra viktiga beslut, ha ett barn, gifta sig, skiljas, ha ett jobb till exempel. Det är också svåra ämnet döden.


Jag tycker att det är en realistisk och en poetisk independant film med en trevlig musikackompanjemang och goda skådespelare. SNART 18 påminner mig om Rimbauds versen « Man är inte seriös när är man sjutton ».

Smart 18 (Kohta 18)
Regisserades av Maarit Lalli
Skriven av Maarit Lalli och Henrik Mäki-Tanila
Med Henrik Mäki-Tanila, Karim Al-Rifai, Werner Lalli, Ben Thompson Coon, Arttu Lähteenmäki, Ben Thompson Coon...

Biopremiär den 21 september 2012

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire